Wednesday, October 6, 2010

Mencari Makna Kehidupan!

linkungan usia 20-23 tahun merupakan tempoh yang agak kritikal bagi hampir kesemua individu..ketika ini, tiada apa yang mustahil..semuanya bisa dilaksanakan..persoalan mengenai ideologi sering menghantui pemikiran golongan ini..which one is better? capitalism, socialism, communism, etc?? percaya atau tidak, ramai yang cuba berpegang kepada ideologi yang berlainan daripada kedua ibubapa mereka..ini adalah lumrah..

pada ketika ini jugalah, mereka begitu takut dalam menentukan arah hidup, lebih2 lagi mereka yang berhadapan dengan pelbagai pilihan..ramai takut akan tersalah pilihan..namun, percaya atau tidak, majoriti akan berfikir semula mengenai keputusan yang dibuat sebelumnya pada usia mereka mencecah 30an..dan, more often than never, they would regret with the decisions they made antecedently..this is normal, and indeed, it's a part of living process..

pada usia ini jugalah, ramai yang bersikap rebellious..apa sahaja idea mahu ditentang..pelbagai hujah dikemukakan hanya untuk mendangkal segala norma2 masyarakat...mereka lebih gemar kepada perkara radikal..tidak hairanlah, mereka ini paling senang dibakar dengan hasutan2..rasional diletakkan ketepi, idealistic menjadi pegangan seharian..namun, percaya atau tidak, inilah a mandatory process yang patut dilalui oleh semua insan normal..typically, this is the time an individual builds his/her own characters! kebanyakan yang di zaman mudanya pudar dengan idealism, mereka akan kekal begitu buat selamanya...hence, don't be afraid living with your own belief/ideology!

pada usia ini jugalah sepatutnya mereka menimba segala mungkin ilmu di dunia dan akhirat..usia ini, seperti selalu disalaheertikan, bukanlah masa untuk sekadar berfoya2..yet, it's normal to have fun, but, it shall not b the priority..indeed, Islam has never forbidden us from having sort of entertainment..and me, personally, i don't have any issues on what type of entertainment you'd choose..it's up to u! as long as you're happy, and it doesn't cross any borders fixed by Islam, entertainment is fine! tapi, priority hendaklah di letakkan dalam membina masyarakat madani..peranan golongan ini sebenarnya amat besar dalam memastikan negara terus maju dan aman! 

Presiden Soekarno pernah berkata,Berikan aku 10 pemuda, akan aku goncangkan dunia!”.

No comments:

Post a Comment

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP